TERE RECARENS
° Barcelona, Spanje 1967
leeft en werkt in Berlijn — Duitsland
Tere Recarens nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.
In haar werk, dat balanceert op de rand van de niet-kunst, zoekt Tere Recarens steeds de interactie op met de omgeving en de personen die daarvan deel uitmaken. De kunstenares dompelt zich daarbij onder in situaties waarbij ze zich openstelt voor zowel de verdoken als de populaire zijde van de samenleving.
In de voorbereiding van Coup de Ville liep Recarens verschillende periodes mee met de lokale ochtendploeg die vanaf 6 uur 's morgens het vuilnis ophaalt. Ook al is die arbeid dan noodzakelijk voor de werking van een gemeenschap, toch gebeurt ze bijna onopgemerkt en kent ze weinig waardering. De manier waarop vuilnismannen de stad leren kennen, verschilt van de doorsnee-inwoner. Wat Tere Recarens uit deze ervaring heeft geleerd, is dat mensen te weinig of slecht selecteren. Dit geldt in de regel voor het afval, maar het gaat ook op voor deze mensen zelf van wie in de samenleving de waarde veeleer wordt genegeerd.
Uiteindelijk besliste de kunstenares om een wedstrijd te houden waarbij de twee pleogen van de reinigingsdiensten elkaar beconcurreren op het vlak van schoonheid, kracht en algemene uitstraling. Tijdens deze 'kamp' nam de kunstenares uitgebreid foto's. Daarbij achtte ze de persoonlijke aandacht die aan de mannen zelf werd besteed belangrijker dan een opgesmukt en mogelijk steriel fotografisch resultaat. Finaal zijn twee groepsfoto's ontstaan waarbij elke ploeg op een tafel staat, naar analogie van de bronsbeelden van historische figuren op een sokkel. De anonimiteit waarmee vuilnismannen zich tijdens hun werk door de stad verplaatsen, is opgeheven door de toevoeging van hun voornamen op de afbeelding. De snapshots verschijnen gedurende de tentoonstelling op grote banieren in het stadsbeeld en worden als posters verdeeld.