ILYA KABAKOV

 

° Dnjepropetrovsk, Oekraïne 1933

leeft en werkt in Long Island — Verenigde Staten

 

Ilya Kabakov nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

De installatie My grandfather's shed geeft eerst een indruk van verval en zal misschin niet onmiddellijk uitnodigen tot het betreden van de binnenkant. Wie echter het deurtje dat op een kier staat iets verder openduwt en naar binnen gaat, komt in een andere wereld terecht. In de hoek staat een kruk zonder rugleuning met aan de onderkant een onverwacht lichtschijnsel. het licht valt op een miniatuurlandschap in reliëf dat tussen de vier poten van de stoel is bevestigd. Het ietwat sentimentele landschap roept herinneringen op aan onschuldige, vredige tijden: een rivier doorsnijdt het beboste landschap, langs de oever staan aardige huisjes, in de verte rijst een klokkentoren omhoog... En dan daalt van bovenaf een gevleugelde, engelachtige figuur neer die boven het landschap zweeft. Hij zorgt mee voor het creëren van een mystieke, miraculeuze sfeer. Naast de afwisseling tussen licht en donker speelt deze installatie ook met schaal en perspectief: vooreerst is er de plaatsing (en delocatie) in een tentoonstellingsruimte, vervolgens wordt de bezoeker aan de binnenkant van de schuur geconfronteerd met een uitgestrekt landschap voorzien van een miniatuurengel. Hoewel het feitelijke onderwerp - namelijk het landschap - centraal staat, vormt het een geïntegreerd geheel met zijn omgeving en heeft het die relatie ook nodig om effect te hebben.

 

In het oeuvre van Kabakov domineert de mens en de relaties met zijn omgeving, met al zijn dromen en verlangens die bijdragen tot de ontsnapping aan een vaak dwingende en complexe realiteit. In dit werk biedt Kabakov een bezinning over utopie en werkelijkheid, over geborgenheid en vlucht. Hiervoor maakt hij gebruik van een universele beeldtaal die over de grenzen heen hetzelfde aanvoelt. Als kunstenaar kreeg Ilya Kabakov, zowel in Oost als West, bekendheid na de val van de Muur en zijn aanwezigheid op Documenta te Kassel in 1992.