Eric Joris / Crew

 

° Antwerpen, België 1955

leeft en werkt in Brussel — België

 

Eric Joris / CREW nam deel aan Coup de Ville 2013. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Aangestuurd door Eric Joris exploreert CREW – een team van kunstenaars, technici, ingenieurs en theaterwetenschappers – al meer dan tien jaar de mogelijkheden van immersief theater. Elke toeschouwer wordt daarbij in het centrum van de ervaring geplaatst, meestal een-op-een, soms in kleine groepen. CREW bevraagt diverse modaliteiten van presentatie en bevraagt, onder meer, het ‘perspectivisch model’. Daarbij schept dit collectief nieuwe vertrekpunten om tot een andere ervaring van de ruimtelijkheid te komen – experimenterend met 3D-omgevingen waarbij digitale schetsen, filmbeelden en geluid geherconfigureerd worden. De traditionele ‘statische’ beeldproductie verkrijgt hierbij een extensie naar een effectieve ervaring van de ruimte en ontwikkelt zich doorgaans in de tijd.

 

Decennialang was de Gentse Vooruit ‘hét culturele bastion van de werkmens’, en naar aanleiding van het honderdjarig bestaan in 2013 werd Harmonie De Toekomst uit Sint-Niklaas een hoofdrol toebedeeld in de productie C.a.p.e. Vooruit van CREW. In samenwerking met het muziekensemble ‘ChampdAction’ werd het strijdlied bij uitstek, ‘De Internationale’ (componist Pierre De Geyter), als vertrekpunt gekozen voor een crossmediaal avontuur. Dit leidt tot diverse artistieke verkenningen waarbij de comfortabele contouren van de stereotiepe uitvoeringspraktijk (zowel wat muziek, choreografie, registratie als beleving betreft) tot een verregaande experimentele lenigheid wordt gekneed. Zo speelt Harmonie De Toekomst de legendarische compositie in reverse en marcheren de muzikanten achterwaarts tijdens de uitvoering van dit stuk. De interesse van Eric Joris in perspectivische systemen wordt gekoppeld aan de eigentijdse technologische mogelijkheden, zodat een nieuw venster op de werkelijkheid ontstaat, met een alternatieve beleving. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een omkering in het gebruik van de camera. In de meest doorgedreven vorm wordt de beweging van de kijker een parameter die het gepresenteerde beeld modificeert: u kijkt niet alleen naar het beeld, maar het beeld kijkt ook naar u. Via een software-interface blijft de camera niet langer een passief, registrerend oog maar zet aan tot interactiviteit.