share

WESLEY MEURIS

 

° Lier, België 1977

leeft en werkt in Antwerpen — België

 

Wesley Meuris nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

In de tuin van het Waasland Shopping Center installeert Wesley Meuris een open en toegankelijk platform waarin hij een kiosk verwerkt. Door zijn vormgeving sluit deze constructie goed aan bij de oosters geïnspireerde architectuur van het winkelcentrum. inhoudelijk heeft Meuris zich voor deze installatie op Luilekkerland (1567) van Pieter Breugel de Oude geïnspireerd. De oude meester geeft er een verlokkelijk, maar vals droomland weer met gebraden ganzen die je vanzelf in de mond vliegen. Het is een aanlokkelijke nepvoorstelling, waarin Breugel een onrealistisch luilekkerleven verbeeldt. Shoppingcenters zijn in zeker opzicht een moderne variant van dit oude visioen, zo stelt Meuris. Vandaar ook de titel van zijn werk: Consumers garden.

 

In zijn installatie onderzoekt Wesley Meuris de kunstmatigheid van het winkelcentrum. De kunstenaar doet dat onder meer met kunstgras dat hij dicht bij de beplanting plaatst. Meer dan bij de natuur sluit de fluogroene kleur van het gras aan bij marketingstrategieën om de aandacht van de consument te trekken. De horizontaliteit van het groene platform wordt doorbroken door de integratie van een kiosk. Oorspronkelijk opgevat als open tuinpaviljoen en later ook als een muziekpodium, krijgt de kiosk vandaag de dag een meer commerciële invulling. De achterliggende idee van de algemene standaardisering en de overlapping van functies in verschillende instellingen is daarbij voor Meuris van belang. Net zoals er in vele shoppingcenters kunst gepresenteerd wordt, beschikken de meeste musea vandaag ook over locaties voor kunstmerchandising. De kunstenaar stelt zo de vraag hoe leefbaar een specifieke of afwijkende identiteit kan zijn in een door de consumptie voortgedreven samenleving.