share

Simón Vega

 

° El Salvador 1972

leeft en werkt in La Libertad — El Salvador

 

Simón Vega nam deel aan Coup de Ville 2016. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

De Koude Oorlog in de tweede helft van de 20e eeuw was zodanig warm in Latijns-Amerika dat hij de hele samenleving verscheurde. Helaas werd de ruimtewedloop tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten niet alleen hoog in de lucht uitgevochten. Derdewereldlanden als El Salvador werden een arena waar de strijd tussen de supermachten zich op een fatale manier ontplooide met een versplinterd land en bevolking als resultaat. Die brokstukken worden anno 2016 symbolisch gelijmd door Simón Vega uit El Salvador.

 

De kunstenaar werd geboren in de hoofdstad San Salvador in 1972. Zijn land schonk hem een dertien jaar durende burgeroorlog, die pas eindigde in 1992. Studies in het Mexicaanse Veracruz en het Spaanse Madrid voorzien Vega van het meesterschap in de beeldende kunst. Als verwoed surfer woont en werkt hij in La Libertad, een kustplaats aan de Stille Oceaan. Tijdens zijn wandelingen op het strand sprokkelt hij materiaal bij elkaar waarmee hij sculpturen bouwt.

 

Voor Coup de Ville bricoleerde Vega in zijn reeks ‘Tropical Space Proyectos’ een nieuwe ruimtecapsule gebaseerd op het historisch model van de Gemini (1960-1966) uit het Amerikaanse ruimtevaartprogramma. Net zoals het origineel is dit conische ruimtetuig bedoeld voor twee astronauten en bestaat het uit een capsule met een aansluitstuk. In de tentoonstellingsruimte wordt echter de indruk gewekt dat het tuig neergestort is en een dakloze uit dat jammerlijke voorval eigen profijt heeft gepuurd. Iemand heeft zich deze kosmische ruïne alleszins toegeëigend en vervolgens als een knus verblijf ingericht. Het interieur is een mengeling van Latijns-Amerikaanse en Vlaamse nutsvoorwerpen, decoratieve elementen en prullaria. ‘Gemini Chanti Dúplex Capsule’, de volledige titel van de installatie, verwijst naar technologische ontwikkelingen tijdens de space race, maar alludeert tevens op het duplexappartement, terwijl ‘Chanti’ een dialectwoord is voor een woning in een sloppenwijk.

 

Vaak baseert Simón Vega zich op de futuristische vormgeving van sciencefiction en ‘eerste wereld’- technologie en mengt hij dat met afgedankte producten. Daarmee creëert de kunstenaar een ‘middle-of-the-road’ wereld die hij zowel aanklaagt als de hand reikt. Steeds getuigen zijn werken van een hybride oorsprong waarbij geopolitiek, triviale massacultuur en utopie met elkaar versmelten. De poëzie ligt in de verschillende lezingen: kijk je met een eerste- of met een derde-wereldoog? Vega zwengelt met zijn directe beelden de discussie rond de mimesis in de kunst opnieuw aan, en doet dat zowel met de nodige historische reflectie als met ontwapenende humor.