share

ROLAND KAPPEL

 

° Reutlingen, Duitsland 1949

leeft en werkt in Mariaberg — Duitsland

 

Roland Kappel nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Roland Kappel is een autistisch kunstenaar die werkt in Atelier 5 in het Duitse Mariaberg. Zoals vele individuen die onder het spectrum van autisme vallen, vertoont zijn interesse een rigiditeit wat zich artistiek vertaalt in een repititieve productie. Kappel blijft steeds variëren op dezelfde mechanische objecten: kranen, baggermolens of rupsvoertuigen. Hoewel er de laatste jaren meer media-aandacht bestaat voor deze kunstenaars en verschillenden opgenomen zijn in het commerciële kunstcicuit, blijft de vraag omtrent het kunstenaarschap zich manifesteren. Velen zijn autodidact, werken strikt vanuit een eigen behoefte en creëren hoofdzakelijk voor zichzelf en niet voor derden. Autistische kunstenaars ondervragen misschien meer zichzelf dan het fundament van de wereld en de kunst. Dit betekent dat ze weinig of niet reflecteren over de esthetische waarde van hun werk. De waardering van het publiek is ondergeschikt aan de eigen creatie, wat op zich niet anders hoeft te zijn dan het standpunt dat vele hedendaagse kunstenaars innemen. Het verschil zit eerder in de manier waarop deze laatsten zich bewust zijn van de heersende kunstcontext en zich daar al dan niet in wensen in te schrijven.

 

De opname van Roland Kappels werk in de tentoonstelling nodigt uit tot een reflectie over de artistieke status van elke creatieveling. In Coup de Ville worden vier van zijn kunstwerken geëxposeerd in een appartement in het Koningin Fabiolapark. Het zijn kranen en een baggermolen van verschillende grootte die in elkaar geknutseld werden met oog voor details. In het algemene campagnebeeld van de tentoonstelling ziet men dezelfde appartementsgebouwen als waar de werken gepresenteerd worden. De foto is echter van 1968 en toont de opbouw van deze appartementen met een kraan die er bovenuit torent. Het idee van bouwen, groei of schepping spreekt nog steeds tot de verbeelding. Een aanvullende reden voor deze locatie en de thematiek van de kraan schuilt in de problematiek van huisvesting, de reden waarom het Koningin Fabiolapark werd aangelegd. Twee jaar geleden sloten verschillende asielzoekers zich in België gedurende verschillende dagen op in kranen om hun vraag tot asiel kracht bij te zetten. De kraan was hun toevluchtsoord.