share

MARTIN WALDE

 

° Innsbruck, Oostenrijk 1957

leeft en werkt in Wenen — Oostenrijk

 

Martin Walde nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Aan het begin van de jaren 1990 raakt Martin Walde geïnteresseerd in het idee van de universele gebruiksvoorwerpen (global tools) zoals het door Alessandro Mendini twintig jaar voordien werd geformuleerd in het Italiaanse designmagazine Casabella. In plaats van zich te richten op gereedschap onderzoekt Walde basismaterie, die hij omschrijft als global substance. De kunstenaar exploreert de mogelijkheden van materialen om, net zoals de designgroep rond Mendini, voorwaarden te scheppen die de individuele creativiteit stimuleren. Concreet wijzigt Walde de samenstelling van bepaalde materialen, wat tot een spectrum van nieuwe eigenschappen en toepassingsmogelijkheden leidt. De werkwijze en kunstwerken die zo ontstaan, groepeert Martin Walde onder de noemer Hallucigenia. De installatie die hij realiseert voor Coup de Ville sluit hierbij aan en combineert silicone en houtskoolstaven.

 

De locatie van Waldes in-situwerk is het privégedeelte van een dokterskabinet: een hoge betonnen hal over twee verdiepingen, die gedomineerd wordt door een metalen wenteltrap. Met een eigen formule van silicone waardoor de viscositeit, stabiliteit, kleur en textuur verandert, realiseert hij gele, amorfe knooppunten. Ze worden aan wanden, de trapleuning, ramen en aanwezige objecten aangebracht en bevatten gaatjes met telkens een doorsnede van vier millimeter. Hierin worden houtskoolstaven gemonteerd die zich in de ruimte uitstrekken, zodat een webstructuur ontstaat. Het gaat Martin Walde, ondanks de beperking van materialen, om de oneindigheid aan mogelijkheden die ontstaan. Vanuit deze basisconditie wordt de kunstenaar uitgedaagd tot een 'ongetemd' denken en is er geen pasklaar scenario voorhanden om een kunstwerk te creëren. Om de twee totaal verschillende substanties in dialoog te brengen moeten ze als het ware overmeesterd worden, wil er een symbiose ontstaan. Het kunstwerk is een instabiel ruimtelijk systeem dat voortkomt uit de technische en artistieke beslissingen van de kunstenaar. Walde ziet een parallel tussen zijn werkwijze en het primaire ontstaan van materie of vormen tijdens de oerfase van de evolutie. Het concept van eeuwigheid ligt voor hem in het steeds opnieuw uitvinden van een eigen werkproces of formule om tot oplossingen en creatie te komen.