share

Lennart Rieder

 

° Freiburg, Duitsland 1986

leeft en werkt in Kassel — Duitsland

 

Lennart Rieder nam deel aan Coup de Ville 2013. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Rieder studeerde aan de Kunsthochschule in Kassel en kwam via de Documenta-tentoonstellingen en de daar verblijvende kunstenaars tot het besef dat hij de wereld in diende te trekken. Hij koos voor verschillende residenties en opleidingen in het buitenland, waaronder Gent. Momenteel kiest Rieder resoluut voor de exploratie van de schilderkunst. Hij combineert kunsthistorische motieven en natuurlijke vormen, maar vervreemdt ze van de herkenbare realiteit door zijn kleur- en materiaalgebruik. Daarbij is hij niet uit op het welgevallige, aantrekkelijke of decoratieve, zijn doel is om een atmosfeer te scheppen van beknelling, bedreiging en ongemak. Momenteel experimenteert hij met de impact die verschillende formaten hebben zowel het effect hiervan binnen de presentatieruimte als op de toeschouwer.

 

In antwoord op een muurschildering die Stephan Balleux creëerde in restaurant Eigenwijs, realiseert Lennart Rieder een groot schilderij op canvas dat er tegenaan leunt. Hij omschrijft het als een groot billboard dat in relatie tot het interieur ‘buiten proportie’, oversized is. Rieder speelt in op twee gegevens: het verwachtingspatroon van hoe een schilderij gepresenteerd dient te worden en over de visuele signalen die alle aandacht in de publieke ruimte opeisen, waar hij zich vragen over stelt. Vervuilende tekens, logo’s, signalen en beelden werken in de publieke ruimte als een hidden persuader – ze worden niet bewust opgemerkt, maar bepalen ons beeld van de stad en beïnvloeden ons denken en ongetwijfeld ons handelen. Rieder realiseert door de omvang en positionering van zijn schilderij een signaal waar je niet omheen kunt. Zijn onderwerp is gebaseerd op een klassiek genre: een marine, maar uitgewerkt in onorthodoxe materialen. Als graffitikunstenaar begon hij jaren geleden beelden te scheppen die eruitzagen als ‘schilderijen’ uit de ‘echte’ kunstwereld – die hij toen nog diende te verkennen. Hij maakt nu een schilderij met speciale dekkende spray, die wordt gehanteerd om graffitivandalimse te verwijderen. In dialoog met de muurschildering van Stephan Balleux (wiens schildering een tag representeert) ontstaat er door het materiaalgebruik eveneens een relatie met de straat die naar binnen wordt gezogen.