share

KELLY SCHACHT

 

° Roeselare, België 1983

leeft en werkt in Gent — België

 

Kelly Schacht nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Kelly Schacht koos als locatie voor haar installatie Backdrop geen hoogstaand stukje architectuur of een gebouw met een unieke geschiedenis. Ze opteerde voor een gewone garagebox zoals men die overal in Vlaanderen vindt. Geschakeld in een rij en door het typische, haast gestandaardiseerde uitzicht is deze autostandplaats heel herkenbaar, al heeft ze op zichzelf misschien weinig karakter. In haar huidige toestand wordt de garage ook niet meer gebruikt. Ze is hierdoor bijna een non-ruimte binnen een tentoonstellingsparcours met allerlei aantrekkelijke locaties.

 

Toch is dit een unieke plaats binnen het parcours, zo zegt Kelly Schacht. Je bent er weg van de wereld en staat er tegelijk middenin, want je hebt er een schitterend uitzicht op de achterkant van de stad. De garage is eveneens een grensgebied tussen de private en publieke ruimte, een transitzone, en zal tijdens de tentoonstelling ook effectief gebruikt worden als doorgang naar een tuin. In die hoedanigheid is ze op zich geen ruimte om lang te blijven staan. Toch vertraagt die versmalde ruimte even de beweging van de bezoekers die het tentoonstellingsparcours afleggen. 'Het deed me denken aan het verhaal van Alice in Wonderland en haar val in het konijnenhol', vertelt Schacht en ze maakte vanuit die gedachte de keuze om een installatie op te bouwen rond uitspraken die op abstracte wijze spreken over het denkbeeldige.

 

Schacht heeft een reeks zinnen gevormd door een verzameling van losse letters op te hangen en te stapelen. De letters komen rechtstreeks uit het straatbeeld van Sint-Niklaas en zijn werkelijk van de uithangborden van buurtwinkels, bakkers en apothekers weggehaald. Na de tentoonstelling zullen ze door de kunstenares worden teruggeplaatst. Schacht beschouwt haar actie als letterlijke uitsnedes uit het straatbeeld. Ze wil op deze manier een confrontatie maken tussen de verscholen garage en de ganse stad. Tegelijk wil de kunstenares deze plek gaan beschouwen als één die nooit echt gebruikt wordt, maar die op het onverwachte voorbereid is. Zoals die ene logeerkamer waar nooit iemand komt, maar waarvan het bed altijd netjes opgemaakt die ene gast staat af te wachten.