share

KARIN FERRARI

 

° Oostenrijk 1982

leeft en werkt in Wenen — Oostenrijk

 

Karin Ferrari nam deel aan Coup de Ville 2016. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

De werken van Karin Ferrari zijn opgebouwd uit het visuele beeldmateriaal van de popcultuur en de vele socialemediaplatformen. Haar kunstzinnige onderzoek stoelt op een esthetisch vocabularium dat gecultiveerd wordt door het internet en dat het midden houdt tussen acade- mische theorieën, (politieke) paranoia en fictie.

Op haar YouTubekanaal ‘Black Magic Media Channel / Karin Ferrari’ post ze fictieve documentaires onder de titel ‘DECODING (THE WHOLE TRUTH)’, waarin ze verdoken symbolisme in muziekvideo’s en tv-clips uit de doeken doet. Volgens haar refereert Lady Gaga’s muziekvideo ‘Bad Romance’ aan de initiatie van de zangeres, terwijl Azealia Banks in ‘Atlantis’ de geologische geschiedenis van de aarde en het verval van het moderne kapitalisme tentoonspreidt. Een occulte elite, magische rituelen en de rol van de superster in dat alles vormen de elementen van Katy Perry’s ‘Dark Horse’. Haar analyses worden in de oorspronkelijke video’s geïntegreerd in de vorm van voice-overs of teksttoevoegingen.

 

Gelijkaardige onderzoeks- en onthullingsstrategieën zal Karin Ferrari nu toepassen op de televisievormgeving, waarbij ze zich richt op de intro of openingsleader van nieuwsuitzendingen. Opvallend bij deze korte animaties, overal ter wereld, is het gebruik van een wereldbol. Gerard Mercator, de Ptolemaeus uit het Waasland, verkreeg zijn faam via hoekgetrouwe landkaarten en globes. Van 1541 tot circa 1590 domineerde hij de Europese markt met verschillende edities van bolvormige kaarten of globes. Tot vandaag blijft het gebruik van een schaalmodel van de aarde ongemeen populair. Bij het ontstaan van televisie in de jaren vijftig worden nog titelkaarten van papier of karton gebruikt en staat de vormgeving nog in de kinderschoenen. Toch wordt er al gebruik gemaakt van animatie. Vanaf de jaren 90 worden digitale driedimensionale systemen en verschillende animatieprogramma’s ontwikkeld en worden steeds meer beeldlagen met elkaar gecombineerd. Sinds 2000 volgen de softwarepakketten elkaar steeds sneller op. Hoewel de huisstijl van nieuwszenders regelmatig gerestyled wordt, blijft er een fascinatie bestaan voor de wereldbol én de claim op universaliteit van de berichtgeving.