share

HANS DEMEULENAERE

 

° Oostende, België 1974

leeft en werkt in Brugge — België

 

Hans Demeulenaere nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Hans Demeulenaere is gefascineerd door plattegronden, schaalmodellen en architectuur. De kunstenaar bouwt in-situconstructies waarin het commentaar op en de beleving van de betreffende ruimte centraal staan. Het wekt geen verbazing dat Hans Demeulenaere zich voor Coup de Ville aangetrokken voelt tot de praktijk en het zelfontworpen woonhuis van architect Jao Smet. De dialoog tussen gastheer en kunstenaar leidt er tot de installatie re-flex/flex/re-flection die drie architecturale inspiratiebronnen vervlecht met elkaar.

 

Zo verwerkt de kunstenaar schaalmodellen van geraliseerde woningen van Jao Smet. Het decor uit Alfred Hitchcocks film Rope (1948) vormt een tweede belangrijke component en ten slotte is er de bestaande architectuur van het woonhuis waarin de installatie opgebouwd wordt. De focus van Demeulenaere gaat bij elk van deze inspiratiebronnen uit naar het spel, de weerkaasting of de nabootsing van het licht in de ruimte.

 

Het kunstwerk is een maquette met een levensgrote dimensie die de natuurlijke lichtinval grotendeels tegenhoudt. Met behulp van spiegels en diaprojectoren recreëert Demeulenaere de lichtomstandigheden van de ruimte. Via deze artificiële operatie legt hij de link met de maquettes van architecten en de gigantische setting waarvan Hitchcock gebruikmaakte om een overtuigende lichtervaring in zijn film te bekomen. Zijn nieuwe constructie in het bestaande gebouw fungeert als een echo, maar tevens als een vervalsing van de realiteit. Demeulenaere verwijst naar Plato's allegorie van de grot. ierin wordt gefilosofeerd over de menselijke kennis in relatie tot de werkelijkheid. Plato ziet onze wereld als een voorbijgaande kopie van een ideale vorm met een onvergankelijk bestaan. Het aspect van tijdelijkheid is karakteristiek voor het werk van Demeulenaere. het gros van zijn constructies zijn in-situwerken en kennen slechts een kortstondig bestaan. In de meeste gevallen leven ze slechts verder in de vorm van documentatie.