share

FLAVIO CURY

 

° Sao Paulo, Brazilië 1973

leeft en werkt in Parijs — Frankrijk

 

Flavio Cury nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Hoewel Flavio Cury hightechapparatuur niet schuwt bij het maken van zijn video's en zijn video-installaties, stralen zijn werken toch een grote eenvoud uit. Ruimtelijkheid, beweging en geluid primeren er steeds op het gebruik van de technologie. In de video-installatie Finis gloriae mundi (letterlijk: het einde van de wereldse glorie) zijn die aspecten duidelijk merkbaar, samen met zijn voorliefde voor de barokperiode. Als Zuid-Amerikaanse kunstenaar koestert Cury een bijzondere fascinatie voor dit tijdvak: het betekent voor hem de eerste vermening van Afrikaans, indiaanse en Europese karakteristieken op kunsthistorisch vlak. Deze creolisatie van stijlen vindt Cury ook terug binnen de actuele kunst, waarin het provincialisme overstegen wordt en universele thema's worden aangesneden.

 

Finis gloriae mundi ontleent zijn naam en inspiratie aan een schilderij van de 17de-eeuwse Spaanse meester Juan de Valdés Leal. Het dominante motief in Valdés' werk is een weegschaal die goed en kwaad afweegt. In zijn video vervangt Cury dat beeldelement door een kolossale luchter die hij filmde in een religieuze ruimte. De krap gekadreerde luchter bengelt zacht, maar onheilspellend in de hoogte. Wanneer hij uit het beeldkader verdwijnt, suggereert enkel het geluid dat hij valt en breekt.

 

Naar het barokke concept van de vanitas duurt de wereldlijke schoonheid bij Cury slechts een tel. Deze thematiek geeft ook vorm aan zijn materiële installatie en de plaats binnen het tentoonstellingsparcours. Flavio Cury kiest voor een zwarte plexibox die als een lange stèle in de voortuin van een privéwoning staat. Het geprojecteerde beeld binnenin is gericht naar de straatzijde en naar het kerkhof dat wat verderop achter een haag verscholen zit.