share

ELMGREEN & DRAGSET

 

° Kopenhagen, Denemarken 1961

° Trondheim, Noorwegen 1968

leven en werken in Berlijn — Duitsland

 

Elmgreen & Dragset namen deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de catalogus.

 

Sinds 1995 bouwen Michael Elmgreen en Ingar Dragset samen een oeuvre uit aan de hand van installaties, performances, teksten, video en sitespecifieke werken. in het videowerk Drama queens dat op Coup de Ville getoond wordt, vindt men het gevoel voor humor, de zin voor theatraliteit en de ironische omgang met kunst en realiteit terug, die de kunstwerken van Elmgreen & Dragset karakteriseren.

 

Drama queens is opgebouwd rond een tekst van de Britse auteur Tim Etchells. Het is een theaterstuk en videowerk met zes bekende sculpturen als hoofdrolspelers. De sculpturen zijn levensgrote, gemotoriseerde replica's die met behulp van een afstandsbediening bewegen op de scène. Bij de opening van Skulptur Projekte te Münster in 2007 ging het theaterstuk officieel in première en het bleef naderhand, tijdens de tentoonstelling, aanwezig via een videomontage. De werken die worden opgevoerd, zijn stuk voor stuk iconische beelden uit de kunstgeschiedenis van de twintigste eeuw. Het gaat om L'Homme qui marche I (1947) van Alberto Giacometti, Hans Arps Cloud shepherd (1953), Andy Warhols Brillo box (1964), Elegy III (1966) van Barbara Hepworth, Sol Lewitts Four cubes (1971), Ohne Titel. Granit (1984) van Ulrich Rückriem en Jeff Koons' Rabbit (1986).

 

Drama queens is opgevat als een komisch stuk waarin de sculpturen bluffen over hun respectievelijke plaats in de kunstgeschiedenis en kibbelen over hun potentiële waarde op een kunstveiling. De mono- en dialogen zijn geïnspireerd op kritieken, commentaren en roddels uit de artistieke wereld. Als 'persoonlijkheden' dragen de werken karakteristieken in zich van de tijdsgeest waarin ze werden geproduceerd. Etchells omschrijft Drama queens als een objectendrama, wat aansluit bij de Powerless structures, een belangrijk onderdeel binnen Elmgreen & Dragsets oeuvre. Hierin werken ze met alledaagse objecten of structuren die ons gedrag en onze perceptie van de ruimte bepalen. Dit inzicht is belangrijk als men het tentoonstellingsparcours van Coup de Ville aflegt: sculpturen in de stedelijke omgeving zijn evenzeer objecten waarvan een conditionerende werking uitgaat. Niet alleen verfraaien ze de stad, maar ze zijn ook de tastbare manifestaties van een esthetische politiek. Ze representeren denkbeelden die ons onbewust beïnvloeden.