share

David Hammons

 

David Hammons nam deel aan Coup de Ville 2010. Deze tekst verscheen in de ctalogus.

 

De Amerikaan Daid Hammons is kunstenaar, muzikant en magiër. In zijn beeldende werken vertrekt hij van zijn etnische, zwarte achtergrond en stelt hij de kunst en haar instituut sterk in vraag. Voor zijn ensceneringen gebruikt Hammons alledaagse materialen die hij op een geïmproviseerde manier samenbrengt. De kijker wordt zo in het zoeken naar een betekenis zelf tot improviseren aangezet.

 

De installatie Chasing the blue train bestaat uit een reeks vleugelpiano's, enkele hopen steenkool en een kleine stoomlocomotief die over rails door dit 'landschap' rijdt. Hammons verwijst met de piano's naar de blues en de jazzmuziek die als typische kenmerken van de zwarte cultuur gezien kunnen worden. De kolen vormen niet alleen brandstof voor een locomotief, maar 'coal' werd ook als scheldwoord gebruikt voor Afro-Amerikanen. Tijdens de harde sociale realiteit van de jaren 1920 en 1930 voltrok zich de Great Depression. Vele zwarten waren genoodzaakt om per trein van stad tot stad te trekken op zoek naar werk in de steenkoolmijnen. In symbolische zin joegen zij hun geluk na, wat de titel Chasing the blue train verklaart. De omstandigheden, waaronder ze reisden, stonden diametraal tegenover het comfort waarmee men zich verplaatste op de Train blue, die de Europese burgerij en adel naar vakantieoorden zoals Cannes en Nice bracht.

 

Reeds voor de zware economische recessie aan het einde van de jaren 1920 ontwikkelde zich eveneens de Harlem Renaissance in de Verenigde Staten. Zwarten werden zich bewust van hun eigen identiteit, wat tot een eerste culturele bloei leidde. De woorden 'blue train' verwijzen ook naar het gelijknamige album (1957) van John Coltrane. Van hem en andere jazzmuzikanten is muziek in deze installatie te horen. Op die manier verbindt Hammons niet alleen verschillende media met elkaar, maar voorziet hij ook culturele uitingen van een sociaal-economische context. Naat het oorspronkelijke idee (en met instemming van de kunstenaar) werden trainrails toegevoegd aan het kunstwerk dat tot de collectie van het Gentse S.M.A.K. behoort.